01.6 Conclusión / Bibliografía
/en Curso internacional sobre neuropsicología infantil, Cursos 01 Estado del arte de la neuropsicología infantil en Iberoamérica, Curso internacional sobre neuropsicología infantil/por Gabriel RivasArango-Lasprilla, J.C., Olabarrieta Landa, L., Rivera, D., Olivera Plaza, S.L., De los Reyes Aragón, C.J., Calderón Chagualá, J.A., et al., (2015). Situación actual de la neuropsicología en Colombia. En Arango-Lasprilla, J.C., Rivera, D., & Medina Salcedo, J.M. (Eds.), Neuropsicología en Colombia: Datos normativos, estado actual y retos a futuro. (pg. 21-46) Manizales, Colombia: Editorial Universidad Autónoma de Manizales.
Arango-Lasprilla, J.C., Rivera, D., Rogers, H.L., Panyavin, I., & Perrin, P. (2014). A national survey of neuropsychology professionals in Latin America. Journal of the International Neuropsychological Society, 20(Supplement s2):74
Ardila, A. (1990). Neuropsychology in Latin America. The Clinical Neuropsychologist, 4(2), 121-132.
Ardila, A. (1999). Spanish applications of Luria’s assessment methods. Neuropsychology Review, 9(2), 63-69.
Ardila, A. (2014a). El futuro de la neuropsicología en Latinoamérica. Revista Mexicana de Comunicación, Audiología, Otoneurología y Foniatría. 3, 3, 93-94.
Ardila, A., & Rosselli, M.. (1994). Development of language, memory and visuospatial abilities in 5 -to 12-year-old children using a neuropsychological battery. Developmental Neuropsychology, 10, 97-120
Ardila, R. (2014). De la Guajira al Río Amazonas. Desarrollo histórico de la psicología en Colombia. Historias de la psicología en América del Sur. Diálogos y perspectivas, 85-99.
Balarezo, L., & Mancheno, S. (2009). La neuropsicología en Ecuador. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 9(2), 77-83.
Barth, J. T., Pliskin, N., Axelrod, B., Faust, D., Fisher, J., Harley, J. P., et al. (2003). Introduction to the NAN 2001 definition of a clinical neuropsychologist: NAN Policy and Planning Committee. Archives of Clinical Neuropsychology, 18, 551-555.
Bringas Vega, M. L., Fernández García, Y., Garcia Navarro, M. E., Ruiz López, E. C., Casabona Fernández, E., Fernández Martínez, E., et al., (2009). La neuropsicología en Cuba. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 9(2), 53-76.
Colegio Colombiano de Psicólogos (2009). Condiciones sociodemográficas, educativas, laborales y salariales del psicólogo colombiano. Retrieved from http://d2bfnlakiu8y36.cloudfront.net/psicopediahoy/condicionespsicologocolombiano.pdf
Dansilio, S. (2009). La neuropsicología en Uruguay. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 9(2), 105-112.
Delgado, J. E., & Weidman, J. C. (2012). Latin American and Caribbean countries in the global quest for world class academic recognition: an analysis of publications in Scopus and the Science Citation Index between 1990 and 2010. Excellence in Higher Education, 3(2), 111-121.
Elbulok-Charcape, M. M., Rabin, L. A., Spadaccini, A. T., & Barr, W. B. (2014). Trends in the neuropsychological assessment of ethnic/racial minorities: A survey of clinical neuropsychologists in the United States and Canada. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 20(3), 353.
Elfernan, R., Soto, C., Coble, D., & Ramos, J. (2009). Determinantes de los Salarios por Carrera. Santiago.
García de la Cadena, C., Henriquez, J. L., Sequeira, E., Cortés Ojeda, A. L., Obaldía, R., & Judd, T. (2009). La neuropsicología en América Central. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 9(2), 1-19.
Guerrero-Bote, V. P., & Moya-Anegón, F. (2012). A further step forward in measuring journals’ scientific prestige: The SJR2 indicator. Journal of Informetrics, 6(4), 674-688.
Iribarren, I. C. (2009). La neuropsicología en Venezuela. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 9(2), 113-120.
Labos, E. (2009). La neuropsicología en Argentina. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 9(2), 21-27.
Ocampo Barba, N. (2009). La neuropsicología en Bolivia. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 9(2), 29-33.
Ostrosky-Solís, F., & Matute Durán, E. (2009). La neuropsicología en México. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 9(2), 85-98.
Panyavin, I. S., Goldberg-Looney, L. D., Rivera, D., Perrin, P. B., & Arango-Lasprilla, J. C. (2015). Perception of Ethical Misconduct by Neuropsychology Professionals in Latin America. Archives of Clinical Neuropsychology, acv026.
Perrin, P., Rivera, D., Panyavin, I., Rogers, H., Plaza, S. O., Chagualá, J. C., & Ramirez, L. M. (2014). A-83Prevalence of Perceived Ethical Misconduct: A National Survey of the Practice of Neuropsychology in Colombia. Archives of Clinical Neuropsychology, 29(6), 534-534.
Pineda, D., Rosselli, M., Ardila, A., Mejia, S., Romero, M.G., & Perez, C. (2000). The Boston Diagnostic Aphasia Examination –Spanish version: The influence of demographic variables. Journal of the International Neuropsychological Society, 6, 802-814.
Pontón, M. A., & Ardila, A. (1999). The future of neuropsychology with Hispanic populations in the United States. Archives of Clinical Neuropsychology, 14(7), 565-580.
Rabin, L. A., Barr, W. B., & Burton, L. A. (2005). Assessment practices of clinical neuropsychologists in the United States and Canada: A survey of INS, NAN, and APA Division 40 members. Archives of Clinical Neuropsychology, 20(1), 33-65.
Rabin, L. A., Borgos, M. J., & Saykin, A. J. (2008). A survey of neuropsychologists’ practices and perspectives regarding the assessment of judgment ability. Applied Neuropsychology, 15(4), 264–273.
Rivera, D., Guàrdia, J., Perrin, P., Rodríguez, Y., Rodríguez-Irizarry, W., Schebela, S.M., et al., (2014c). A normative study of The Symbol Digit Modalities Test across Latin American countries. Archives of Clinical Neuropsychology, 29(6), 534-534.
Rivera, D., Perrin, P., Guàrdia, J., Longoni, M., Saracho, P., Garza, M.T. et al., (2014b). Normative data for the Trail Making Test across Latin American countries. Archives of Clinical Neuropsychology, 29(6), 534-534.
Rivera, D., Perrin, P., Guàrdia, J., Medina, M., De los Reyes, C.J., Calderón, J.A., et al., (2014a). A normative study of the Modified Wisconsin Card Sorting Test across Latin American countries. Archives of Clinical Neuropsychology, 29(6), 534-534.
Rosas Díaz, R., Tenorio Delgado, M., & Gárate Maudier, R. A. (2009). La neuropsicología en Chile. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 9(2), 35-46.
Rosselli, M., & Ardila, A. (1991). Effects of age, education and gender on the Rey-Osterrieth Complex Figure The Clinical Neuropsychologist, 5, 370-376.
Salas, G., (2014). Historias de la psicología en América del Sur. Diálogos y perspectivas, Chile, Ed. Nueva Mirada Ediciones.
Sharland, M. J., & Gfeller, J. D. (2007). A survey of neuropsychologists’ beliefs and practices with respect to the assessment of effort. Archives of Clinical Neuropsychology, 22(2), 213-223.
Shultz, L. A. S., Pedersen, H. A., Roper, B. L., & Rey-Casserly, C. (2014). Supervision in Neuropsychological Assessment: A Survey of Training, Practices, and Perspectives of Supervisors. The Clinical neuropsychologist, 28(6), 907-925.
Sweet, J. J., Nelson, N. W., & Moberg, P. J. (2006). The TCN/AACN 2005 “salary survey”: Professional practices, beliefs, and incomes of US neuropsychologists. The Clinical Neuropsychologist, 20(3), 325-364.